Tuesday, March 6, 2012

Lambaian Perpisahan

                                                             Mohd Saman Bin Esa

           UKHWAH itu sangat manis. Perpisahan itu memeritkan.Sangat memeritkan!. Begitulah pertuturan yang mampu di tuturkan ketika ini. Langsung dari hati. Salam perpisahan 'sementara' untuk sahabatku Mohd Saman Bin Esa. Usahlah berderai lagi air mata itu. Kerna tidak sanggup melihatnya. Bertemu dan berpisah itu fitrah alam dan hakikat kehidupan manusia. Semoga perpisahan ini bukan yang terakhir!.

          Benar, Ukhwah sangat indah. 10 tahun lamanya usia perkenalan kita. Bermula daripada muda remaja sehinggalah kita beralih ke suatu peralihan usia 'pemuda'. Terlalu banyak momen indah yang kita sama-sama nukilkan. Begitu hebat perjalanan hidup ini. Tidak semudah cerita buku. Pelbagai episod juga telah kita lalui dan selami demi membina kehidupan mendatang.

         Fakta, kami di lahirkan pada bulan yang sama iaitu bulan Mac, Hari yang juga hampir-hampir dekat. perwatakan juga agak sama, ada sedikit persamaan dari segi rupa ( kata orang). Cuma saya lebih kacak mungkin (gurauan berkasih). Tetapi kami berlainan dari segi aliran pemikiran. Yang penting satu matlamat untuk bersama-sama memartabatkan kegemilangan islam. Insya-Allah.

         Percayalah. Air mata mengalir tika dakapan erat dan lambaian perpisahan itu kembali lagi. Sangat menyeksa dan memeritkan ! Seperti sesuatu perasaan telah menggamit rasa dan menyentuh kalbu. Berat rasanya untuk membenarkan perpisahan ini. Keterpaksaan sahaja yang mampu untuk melembutkan hati ini. Aku tabahkan juga untuk bersama-sama dalam episod air mata kali ini. Untuk kau bergelar sahabat.

         Segala-galanya telah kita lalui bersama. Bermain bersama. Bertepuk-tampar bercanda bersama. Makan minum bersama. Suka-duka bersama. Pahit manis bersama. Jatuh bangun juga bersama. Semuanya itu telah menjadi kenangan terindah untuk kita bersama. Segala-galanya juga telah mematangkan kita di dalam mengenal erti ukhwah dan sebuah persahabtan.

        Sejujurnya, aku mengkagumi sifat keterbukaan dan periangmu, aku menyanjungi sifat keihklasanmu, aku senantiasa merindui canda tawamu, aku juga menyukai semangat perjuanganmu, dan aku cemburu akan sifat tolenrasi, setiakawan, menghormati orang lain, dan ketidakputus asaanmu di dalam menimba ilmu. Syabas!

        Salam perpisahan sahabatku. Aku memohon berjuta kemaafan segala keterlanjuran sengaja mahupun tidak sengaja. Aku amat bersyukur atas pertemuan insan sepertimu. Segala-galanya sudah suratan takdir. Perpisahan sementara ini juga sudah takdirNya. Pintaku, agar kita di pertemukan di episod yang mendatang. Diatas nama ukhwah dan persahabatan. Hanya doa jambatan pengharapan untuk bertemu dan bersua.. Aku pasti sangat merindui engkau Mohd Saman Bin Esa. Selamat meneruskan perjuangan ilmu dan merealisasikan segala impian , cita-cita dan matlamat. Selamat berjuang sahabat !


5 comments:

MUHAMMAD BIN HJ TAIB said...

rindunya kt ust saman esa..bile nk dtg cn lg..

Tarbus Merah said...

Lepas ni saya datang pula...jangan sedih ok :(

Mohd Faiz Esa said...

Muhammad: Sedihkan...sabarlah!

Mohd Faiz Esa said...

tuanHjSyafiq: Really?...penantian suatu penyeksaan...haha. Minta komen ttg penulisan sedikit..sekian

ibn_esa said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More