Tuesday, March 20, 2012

Pemberontakan

Sekadar Hiasan...


         BERTINDAK mengikut emosi ' mati '. Bertindaklah mengikut akal. Juga memperjuangkan sesuatu yang pasti adalah sesuatu kebaikan, malah memperjuangkan perkara yang wajib adalah sesuatu tuntutan. Justeru itu, bertindaklah sepertimana Imam Syafi'i (ra). Beliau melarikan diri daripada khalifah yang zalim di zaman Muktazilah. Melarikan diri untuk apa? Bukan kerana takut! Tapi beliau memikirkan ada yang lebih penting daripada pemberontakan itu. Iaitu agama!. Maka, Imam Syafi'i (ra) mengarang sebuah ' Kitab ' yang berkaitan tentang hukum-hukum ibadah, muamalat, munakahat dan segala hukum syariah.

    Beliau memikirkan bahawa agama itu lebih penting daripada pemberontakan.Ini kerana apabila jahil tentang hukum agama, maka rosaklah segala-galanya. Rosak pokok agama, maka rosaklah juga amalan yang lain.Oleh itu, cuba kita lihat pemikiran mereka!

    Seperti juga Imam Ahmad Hanbal (ra). Beliau mempunyai sifat kesabaran yang amat tinggi. Yang mana beliau di uji dengan pelbagai dugaan di era pemerintahan pemimpin yang zalim ketika itu. Apakah yang beliau lakukan ketika di uji? Adakah beliau mengajak rakyatnya untuk memberontak?

Jawapannya tidak!

    Imam Ahmad Hanbal (ra) langsung tidak mengajar dan mengajak rakyatnya untuk memberontak dan melawan serta menghancurkan kerajaan yang zalim itu. Itulah dua contoh tindakan cerdik yang wajib untuk kita ikuti. Dan beringatlah tugas kita ' budak agama' adalah untuk mendekatkan dan memahamkan agama pada mereka yang tidak faham tentang agama!. Kerana mereka diluar sana sangat-sangat memerlukan kita. Tidak banyak, sedikit juga tidak apa.InshaAllah...



11.33PM.AbdeenHouse, Egypt.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More