Wednesday, April 25, 2012

Harapan dan 'Exam' !

 Sekadar Hiasan...

Hari-hari yang dilalui tampak mudah dan membahagiakan. Tetapi bisikan hati kecil ini menafikan segala-galanya. Tidak semudah yang di tonton dan di lihat. Juga tidak seperti yang di rencanakan. Riangnya jiwa anak muda ini seolah-olah hidup hanyalah untuk bersuka-ria semata-mata. Tetapi realitinya aku masih mencari-cari dan tercari-cari. Sangatlah sukar untuk meluahkannya. Juga sangat mencemburui kelibat-kelibat mereka. Bukanlah angan-angan tetapi impian dan cita-cita sering menghantui. Untuk diri yang hina dan lemah ini. Naluri jiwa yang jauh dari segalanya. Rintihan demi rintihan sentiasa bergolak. Tangisan juga tiada air ma. Pada siapa untuk aku meluahkan ? keluarga  ? teman-teman ? guru-guru ? Jika di luahkan pada mereka, adakah mereka akan memahami situasi ini dan menjadi pendengar yang setia? Begitulah hakikatnya titian kehidupan seorang hamba.Ya Robb. Hanya padaMU tempat aku mengadu dan meluahkan.

Harapan dan 'Exam' !

Tika  rakan-rakan khusyuk dengan kitab-kitab yang hampir lunyai tatkala 'imtihan' semakin hampir, aku seperti di landa perang emosi diri. Kadang-kadang semangat yang melampau, kadang-kadang pula takut untuk menghadapinya, kadang-kadang kosong. Sudah menjadi lumrah untuk mereka yang akan menghadapai 'exam' mengalami perasaan itu. Termasuk juga diri kerdil ini. Dengan harapan demi harapan yang di pertanggungjawabkan dan di laungkan. Segala perasaan itu seolah-olah bercampur-baur. Tetapi bagi aku harapan itu adalah dorongan dan pembakar semangat untuk meneruskan perjuangan ini.  Mohon doanya dari keluarga dan teman-teman sekalian agar segala urusan di permudahkan. Dan akhirnya menatijahkan yang terbaik untuk diri dan teman-teman.insha-Allah.

Persatuan

Bukan pangkat dan pujian yang dikejar semata-mata. Tetapi ianya adalah amanah dan tanggungjawab  yang perlu di selesaikan. Dan akan di persoalkan kelak. Di dalam memimpin, kadang-kadang putus-asa sering melanda diri ini. Kerna aku tidak kuat untuk menghadapi mereka. Yang kadang-kadang melemahkan jiwa dan raga, dengan ragam dan aksi .Tetapi bagi aku ianya cabaran di dalam memimpin. Juga mengkikhlaskan diri niat kerana Allah S.W.T. Kerna setiap daripada kita juga adalah pemimpin. Justeru itu, aku memegang visi dan misi " Bepersatuan Wadah Mentarbiah Diri".  Semoga dengan bepersatuan dan kepimpinan dapat menjadikan aku insan yang proaktif dan produktiviti serta berrmanfaat untuk agama, keluarga dan bangsa suatu hari nanti. 

Menulis

Kesibukan dan alasan sentiasa menjadi kemalasan di dalam menulis. Juga 'Line broadband' di akhir bulan. Faham-fahamkan sendiri ya! Begitu dan beginilah manusia yang sentiasa memberi pelbagai jawapan dan alasan. Khususnya diri ini. " Cakap malas kan senang "...hehehe
Tapi serius, alasan-alasan tadi juga adalah penyumbang untuk tidak bekarya. Juga menjadikan 'bukuOren.blogspot.com.my' berhabuk sedikit. Belum sampai tahap bersarang lagi. Baiklah! Tekad diri ini untuk perbanyakkan karya dan tulisan selepas ini. Tiada lagi alasan. Tiada lagi malas-malas. ok. Akhir kalam, pintaku agar teman-teman mampu menjadi pendengar yang setia walaupun melalui tulisan ini. Juga mampu memberikan nasihat yang terbaik untuk diri ini tika menghadapi titian kehidupan. Jika teman-teman merasakan diri ini jauh daripadaNYA tegur dan nasihatilah. Agar kita mendapat manfaat dan hikmah daripadaNYA. insha-Allah.
Juga tidak di lupakan doa dari teman-teman untuk diri ini. Semoga di permudahkan urusan dunia dan akhirat, Juga menjadi insan yang soleh dan beriman. Amin Ya Robb.



0427pm, MalaysiaHallAbbasiah, Cairo.




2 comments:

E n t o y C a i r o said...

yes!!!

gud step brooo....cara tersendiri itu amat penting!! gud gud gud kottt...hahaha...

Mohd Faiz Esa said...

alfu syukran 'otai' !

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More